Goede domeinnaam kiezen (voor SEO)
Een domeinnaam (ook wel domein) is het adres waarop iemand je website kan bezoeken. Een domeinnaam verwijst veelal naar een IP-Adres, dit is het adres van de server waarop je website bestanden staan opgeslagen. Een voorbeeld van een domeinnaam is imu.nl. Dit is tevens ook de website waarop jij je nu bevindt.
Een goede domeinnaam is maakt een groot verschil voor het succes van je online marketing strategie. In dit artikel geven we je daarom enkele tips over het kiezen van een domeinnaam voor zowel Google (SEO) als voor andere facetten van je online strategie.
Keywords in je domeinnaam?
Kun je beter in Google scoren als je gewenste zoekwoord voorkomt in je domeinnaam?
Het korte antwoord: Jazeker!
Het lange antwoord: Ja, nog wel maar het zal steeds minder belangrijk worden.
Sinds de zogenaamde EMD (Exact Matching Domain) update van Google, kijkt Google minder naar de exacte keywords in je domeinnaam bij het plaatsen van je website in de zoekresultaten. Voorheen was dit wel het geval en was het dus makkelijker om met een domeinnaam als www.internetmarketinguniversiteit.nl gevonden te worden op de term 'internet marketing', omdat deze woorden in de domeinnaam zaten.
Na onze overstap op imu.nl hebben wij echter onze toppositie op het woord 'internet marketing' gewoon vast weten te houden. Het is dus zeker geen onmisbare factor voor SEO.
Het is logisch dat Google minder waarde hecht aan de woorden die in je domeinnaam voorkomen, want objectief gezien zeggen de woorden in een domeinnaam niets over de kwaliteit van de website op die domeinnaam. Iemand met een perfecte domeinnaam maar een waardeloze website zou theoretisch gezien niet beter moeten scoren dan iemand met een waardeloze domeinnaam maar een perfecte website.
Autoriteit van je domeinnaam
De domeinautoriteit hangt samen met de domeinnaam die jouw website gebruikt. Zoals bijvoorbeeld www.bedrijfsnaam.nl. Dat is dan jouw domein. Elke pagina in jouw website heeft dat stukje als begin van zijn URL. De domeinautoriteit is een van de factoren die meetelt voor jouw totale SEO-ranking. Het is een maat voor hoezeer jouw bedrijf gezien wordt als (wereldwijde) autoriteit in jouw vakgebied. Sommige bedrijven (bijv. MOZ) gebruiken hiervoor een schaal van 0 tot 100. Waarbij 100 gereserveerd is voor de Google en Facebook van deze wereld, rond de 70 en 80 vind je de overheid en grote merken zoals Philips, ING en KPN. En een “gewoon” bedrijf zal rond de 20 of 30ranken. Dat geeft niet. Alles wat jij doet om de kwaliteit van jouw gehele website te verbeteren draagt bij aan jouw domeinautoriteit. Maar ook in hoeverre er buiten het web over je gesproken wordt (de kracht van jouw merk) speelt mee. Factoren die van invloed zijn:
- De technische kwaliteit van jouw website.
- Interne linkstructuur
- Verwijderd onnodige of giftige links of zet ze op ‘niet indexeren’. Dat kan met een van de webmastertools van Google.
- Het gaat om de online reputatie van jouw bedrijf en jouw merk. Dit kost tijd om op te bouwen.
- Zorg voor goede links naar jouw pagina toe. Die laten zien dat jij verstand hebt van jouw vak en dragen bij aan jouw domeinautoriteit
- Een goede extensie. De .com, .us en .nl websites van de wereld worden betrouwbaarder geacht dan landdomeinen als Nigeria (veel spam en phishing en amper toezicht), of recent verzonnen domeinextensies als .eu of .ams
Domeinleeftijd
De term zegt het zelf al. De domeinleeftijd is de tijd dat jouw domeinnaam bestaat. Maar wat is het belang hiervan voor jouw SEO? Allereerst draagt het bij aan jouw domeinautoriteit. Een domein (merk) wat langer bestaat, heeft meer consumentenvertrouwen, maar ook meer externe websites die er naartoe linken etc. Het is dus van belang jouw domeinnaam goed te kiezen en nooit meer te veranderen. Zowel voor jouw klanten, als voor de zoekmachines is het namelijk alsof je helemaal van vooraf aan begint. Domeinnamen worden soms ook doorverkocht. De leeftijd van het domein neem je echter niet over, wanneer je er een compleet nieuwe website opzet. Zowel de linkjuice van de oude website, als de leeftijd beginnen dan weer gewoon bij 0 te tellen. Dat geldt ook voor jouzelf, wanneer je een compleet nieuwe website installeert. Denk hier goed over na en zorg voor 301 redirects!
Backlinks naar je domein
De keuze voor een bepaalde domeinnaam mag dan tegenwoordig minder directe invloed meer hebben op je SEO, maar is ook sprake van indirecte invloed. Bijvoorbeeld bij backlinks.
Zodra andere websites een backlink plaatsen naar jouw website, is de kans groot dat ze de naam van jouw website klikbaar maken naar jouw URL. Dit zorgt ervoor dat de zoekwoorden die in je domeinnaam voorkomen vaak als 'anchortext' (de klikbare tekst) gebruikt zullen worden. In dat opzicht was internetmarketinguniversiteit.nl voor ons relevanter dan imu.nl
Dit geeft extra relevantie voor die termen door aan jouw website in de ogen van Google, waardoor de kans verhoogt dat ze je op deze zoekterm zullen plaatsen in de zoekresultaten.
Link populariteit
Het aantal websites wat doorverwijst naar jouw eigen site bepaalt jouw linkpopulariteit. Dit worden ook wel ‘third party links’ of backlinks genoemd. Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat andere websites naar jou willen verwijzen. Ze werken als link uiteraard allemaal, maar zoekmachines beschouwen sommige methoden als gewenst (white hat SEO) en sommige als ongewenst (black hat SEO).
Je linkpopulariteit verhoog je door op de juiste manier aan linkbuilding te doen. Op deze website vind je veel tips over hoe je dit het beste kunt doen. Een goede tool om te meten hoe hoog je domeinautoriteit en daarmee ook je linkpopulariteit is, is de MOZ Toolbar:
Wat is een goede domeinnaam?
Het zal meer en meer gaan om de kwaliteit van de website en niet meer zozeer om de juiste domeinnaam. Dat is goed nieuws want dat betekent dat je een domeinnaam kunt kiezen die goed bij je past en waar je zelf enthousiast van wordt in plaats van een domeinnaam die niet lekker voelt of klinkt maar toevallig de juiste woorden bevat…
Kies een domeinnaam die:
- De lading van je website dekt
- Makkelijk te onthouden, uit te spreken en te spellen is
- Niet te lang is (daarom zijn wij naar imu.nl overgestapt)
- Een sterke merknaam is (dat kan heel goed jouwnaam.nl zijn)
- Jou als ondernemer enthousiast maakt om er iets bijzonders mee te doen
Domeinnaam voor je webshop
Voor een webshop kan het handig zijn om woorden als shop, winkel, bestellen, kopen etc. in je domeinnaam te verwerken. Daarmee ben je namelijk zeer relevant voor de koopgerichte zoekopdrachten en geef je tevens een duidelijk beeld aan je bezoeker van de bedoeling van je webshop.
Iemand die zoekt op ‘grasmaaier kopen’ zal wellicht eerder op grasmaaiershop.nl klikken dan op tuinplezier.nl. Coolblue is daar ook ooit begonnen. Zij begonnen met tal van niche webshops zoals laptoptasshop.nl, rugzakcenter.nl en blenderstore.nl.
Dit zijn niet zozeer keywordrijke domeinen zonder inhoud die door de EMD-update van Google worden afgestraft. Iedere satellietwebsite is in dit geval namelijk een business op zich en bevat ook een eigen kwalitatieve inhoud. Pas toen Coolblue groot genoeg was om hun overkoepelende merk naar voren te schuiven hebben ze alle losse websites samengevoegd tot wat nu Coolblue.nl is.
Domeinnaam extensie
Wanneer je een Nederlandstalige website hebt dan raden we je aan om sowieso een .nl domeinnaam te gebruiken. Registreer de .com ook zodat je concurrent er niet mee aan de haal gaat, maar werk louter met de .nl extensie.
Wanneer je een Engelstalige website hebt werk je uiteraard ook met de .com variant. Heb je een Duitse website? Kies dan .de, voor een Franse website .fr enzovoorts. Denk bij een extensie altijd aan de logica en vermijd minder gangbare extensies zoals .biz, .eu, .tk en dat soort dingen.
Domeinnamen met streepjes...
Een domeinnaam zonder streepjes werkt veelal beter dan een domeinnaam met streepjes. Daar komt bij dat je feitelijk gezien een concessie doet door een domeinnaam met streepjes ertussen te claimen aangezien je dit vaak alleen doet als de domeinnaam die je eigenlijk wilde al bezet was...
Met een domeinnaam met streepjes of een andere spelling van het domein dat je eigenlijk wilde hebben promoot je onbewust altijd je concurrenten omdat veel mensen van nature de meest logische domeinnaam intikken.